Data-Story

Nu inmiddels iedereen (nou ja, bíjna iedereen;-)) wel weet dat je powerpoint beter niet kan inzetten voor saaie en lange opsommingen, hebben we een relatief nieuw fenomeen in presentatieland: de datavisualisaties. Zeer nuttige resultaten worden weergegeven in allerlei ingewikkelde datavisualisaties. Die zeker wel waarde hebben. Als je ze maar op de juiste manier inzet! Ik kwam laatst bovenstaand plaatje tegen in een presentatie. Tja… wat zal ik ervan zeggen, mijn handen jeuken, laat ik dat voorop stellen. Hoe maak je dit nu begrijpelijk voor alle toehoorders tijdens je presentatie?

Met alle informatie van de wereld binnen handbereik wordt het er niet makkelijker op om te communiceren, het wordt juist moeilijker. Hoe meer informatie je hebt, hoe lastiger het wordt ‘de stukjes die er op dat moment toe doen’ eruit te filteren. Je hebt uitgebreid onderzoek gedaan waar je zoveel mogelijk over wil vertellen, maar al die informatie draagt vaak niet bij aan je kernboodschap. Sterker nog, het ontneemt kracht.

Als we dus naar bovenstaande foto kijken, zien we ten eerste.. heel veel. Te veel. Dus een eenvoudige oplossing hier zou zijn:

Elimineer de rommel.

Alles wat je niet nodig hebt, haal je eruit. Wat heb je niet nodig? Alles wat je call-to-action niet ondersteunt. Dus voorwaarde nr. 1 is dat je weet wat je met je presentatie wil bereiken. Het zomaar delen van wat data leidt nergens toe, je zal er een reden voor (moeten) hebben. Kies er 1! 1 reden, 1 call-to-action. Niet meer, want dan gebeurt of verandert er niks.

Kies doelbewust en heel concreet je call-to-action

Dus kies waaróm je data wil presenteren. Wat wil je ermee bereiken? Welke beweging wil je teweeg brengen? En bekijk dan nauwkeurig welke datavisualisatie helpt bij het ondersteunen van die boodschap die die beweging in gang zal zetten.

Bovenstaand plaatje hoort bij een presentatie over klimaatproblematiek en dan met name over de link water-klimaat. Hoe zorgt de toename en afname van neerslag voor nattere en drogere gebieden en wat zijn de gevolgen daarvan. De call-to actions in deze presentatie waren verschillende oplossingen die mensen zouden kunnen doen. Ja, die zin klinkt vaag hè. Zo vaag zijn veel call-to-actions ook! Een call-to-action ‘meer samenwerken’ is geen call-to-action. Dan gaat er niets veranderen. Een call-to-action vraagt om concreetheid én vraagt om aansluiting bij je publiek.

Sluit aan bij je publiek

De strekking van bovenstaand plaatje was dat naarmate de neerslag zou gaan  toenemen de al natte gebieden nog natter gaan worden. Een volgend plaatje liet zien dat naarmate de neerslag zal afnemen de de al droge gebieden nog droger zullen gaan worden. Het klimaat zal extremer worden. Dit plaatje gaf het wetenschappelijke bewijs. (Daarna werden de gevolgen gepresenteerd).

Ik ben géén fan van een enkele visualisatie die zij in deze presentatie gebruikt, maar om toch bij haar gekozen visualisaties te blijven en haar call-to-actions (indirect spoorde ze aan het einde aan spaarzamer om te gaan met water), zou ze bijvoorbeeld ook alleen dit plaatje hebben kunnen gebruiken.

Maar het is nog steeds onduidelijk. Het volgende plaatje zou al meer helderheid hebben gegeven. Omdat je dan duidelijker ziet over welke gebieden we het hebben.

Dergelijke plaatjes kunnen helpen bij het interpreteren van het onderzoek en geven bewijzen. Maar helpt nog steeds niet in het voelen van de noodzaak! Dat gebeurt pas als deze wetenschappelijk onderzochte feiten tot leven komen. En dat kan je doen door de feiten te presenteren in een relevant en vooral goed verhaal. Een verhaal wat mensen willen horen, waarvan ze het einde willen horen, waardoor ze geraakt worden en er iets mee willen doen. Een foto van hoe mensen in natte gebieden zullen gaan overleven bijvoorbeeld.

Maak een data-story

Data geven ons zoveel inzichten. En deze inzichten zetten ons aan tot het nemen van beslissingen. Wil je invloed uitoefenen op die beslissingen, zorg er dan voor dat de data; de cijfers en de feiten gaan leven. Echt, alleen dan, gaan mensen het zelf voelen en staan ze meer open voor actie.

Wil je meer weten en leren hoe je datavisualisaties omzet in een data-story?  Schrijf je dan in voor de eerstvolgende Masterclass (2 uur) ‘HOE MAAK JE EEN DATA-STORY’ op Maandag 20 januari 2020. Klik hier voor meer info over deze Masterclass. Deze Masterclass wordt ook op maat incompany gegeven.