Wil je dat je publiek je boodschap uit je verhaal onthoud? Zorg dan voor een oneliner. In deze blog geef ik drie tips over oneliners zodat jouw publiek je boodschap makkelijk onthoud.

1. Prikkelende aanloopzin

Ten eerste, zorg ervoor dat mensen gaan opletten, dat ze even stoppen met fluisteren met de buurman, stoppen met scrollen door hun telefoonberichten, stoppen met knikkebollen… Zorg dat je de aandacht hebt door je publiek warm en nieuwsgierig te maken. Zorg voor een korte stilte en zorg dan voor een prikkelende aanloopzin, bijvoorbeeld “Het geheim laat zich in één zin samenvatten…”

2. Stijlfiguur

Ten tweede, zorg dat je een stijlfiguur gebruikt. Een contrast of een drieslag zorgen ervoor dat boodschap beter bij je luisteraar binnen komt.  Een voorbeeld van een drieslag is “Government of the people, by the people, for the people”. In een van mijn andere blogs lees je er meer over. Klik hier.

3. Samenvatting van één zin

Ten derde, vat je verhaal in één zin samen die iedereen kan navertellen en doorvertellen. Zorg er wel voor dat het de essentie van je verhaal is! Een grappige mop die niet direct met je verhaal te maken heeft onthoudt iedereen wel, maar de kern van je verhaal blijft dan dus niet hangen. Maak het niet ingewikkeld, hou het simpel, dan kan iedereen herhalen en dus onthouden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *