Een speech van een awardwinner is vaak vol emotie. Logisch, want er komt nogal wat spanning bij kijken. Vooral als degene voor de eerste keer een award wint, dan gaat dat gepaard met ten eerste veel ontlading, en daarnaast natuurlijk ook totale blijheid en trots. Middenin de ontlading van het moment mag je je award in ontvangst gaan nemen en een kort woordje doen richting het publiek en de eventuele tv-kijkers. De emoties zijn voelbaar, zichtbaar, hoorbaar in de gehele speech, waardoor deze bij veel awardwinners druk over kan komen, schreeuwerig, te snel pratend, onrustig heen en weer van brief naar publiek schuivend, tranen vegend etc. Vaak doen ze wel wat met ons, met name omdat die emoties overgebracht worden. Toch, wanneer de winnaar ook nog iets inhoudelijks toe wil voegen aan zijn/haar speech, zitten de emoties behorende bij de winnaar zélf in de weg. Het zorgt er namelijk voor dat de strekking van je inhoudelijke boodschap niet meer overkomt, omdat de zichtbare emoties met jóuw gevoel te maken hebben en niet zozeer met je boodschap. Ze staan dus niet in lijn met. Kijk de speech maar eens van Tim Hofman. Hij won met het programma ‘over mijn lijk’. Met de inhoud van dit programma had hij alle mogelijkheden een indrukwekkende speech neer te zetten; wat er daadwerkelijk overbleef waren snelle zinnen die niet over leken te komen.

Anders was de speech van Chantal Janzen. Zij won de award al voor de 6e keer, dat zal vast bijgedragen hebben aan de rust die zij kon bewaren op het podium tijdens het in ontvangst nemen van haar prijs. Door de rust en het uitschakelen van haar emoties behorende bij het winnen van de prijs was ze in staat de emotie te leggen in de boodschap die ze wilde verkondigen. De zorg voor cultuur. Ze onderbouwde haar boodschap met een treffend voorbeeld uit de actualiteit en die vrijwel niemand ontgaan kon zijn (de verbinding die Diederik Gommers had gelegd met Famke Louise) en zorgde dat ze het publiek meenam in de urgentie van haar boodschap. Het stond los van wat ze voelde bij het winnen van de prijs en daardoor bleef haar boodschap beter hangen dan bij veel van haar voorgangers die ook graag iets inhoudelijks willen toevoegen in dergelijke speeches, maar niet in staat zijn hun eigen tijdelijke emoties uit te schakelen die niets met de inhoudelijke boodschap te maken hebben.

Hoe houd jij je emoties onder controle? Of hoe weet jij de juiste emotie in te schakelen op het moment dat het er toe doet? Wil je leren je emoties op de juiste manier in te zetten dat het kracht aan je presentatie geeft? Dat kan in onze eerstvolgende training Presenteren met impact’  Check de link voor meer info of voor inschrijven.