Spreekangst

Rode vlekken, knikkende knieën, trillende stem, zweethanden, prikkende oksels, een hoge ademhaling, buikpijn … Het zijn voor heel veel mensen die last hebben van spreekangst bekende symptomen. In onze trainingen besteden we vaak aandacht aan spreekangst. Want spreekangst is echt. Dus dat moet je serieus nemen. En, weet, je bent hierin zeker niet de enige!

Want er gebeurt iets in je hersenen wanneer jij in je eentje voor een grote groep staat; een oerinstinct. Je hersenen zeggen: get the way out of here! Vlucht of vecht! Je adrenalinegehalte stijgt, je voelt je benen zwaar worden en je handen gaan zweten of trillen. Het kan zo erg worden dat je het in je hele lijf voelt. Goed, het is dus normaal, maar voor een presentatie natuurlijk niet handig, en ook niet nodig. Dus in deze (v)blog geef ik je 5 tips die jou wellicht helpen je spreekangst te overwinnen:

  1. Laat niets aan het toeval over

Zorg dat je goed voorbereid bent. Oefen je presentatie thuis hardop, liefst voor een vriend of vriendin. Hij of zij kan dan aangeven of de presentatie interessant genoeg is wat jou ongetwijfeld al een stuk rustiger zal maken. Wees op tijd voor je presentatie zodat je rustig alle technische zaken (powerpoint, microfoon …) kunt testen zodat alles gesmeerd loopt tijdens je speech of presentatie.

  1. Ontspan tot in je tenen

Gebruik een ontspanningstechniek om af te rekenen met trillende handen en knikkende knieën. Er zijn op internet veel ontspanningsoefeningen te vinden, zoek ik iets wat bi jou past. Wat voor mij werkt is een eenvoudige ademhalingsoefening: sta met beide benen op de grond, leg je handen op je buik en duw je buik gefocust naar je handen. Adem in 4 tellen rustig in en in 8 tellen naar buiten. Je zult merken dat je ademhaling naar je buik zakt en dat je rustiger wordt.

  1. Zorg voor een sterke opening

Zorg dat je je publiek vanaf het begin meteen ‘pakt’ en boeit. Dat kan door een sterke opening. Begin met een grappige anekdote, een quote of oneliner of een prikkelende vraag. Je publiek is meteen een en al oor en dat geeft vertrouwen, waardoor je angst naar de achtergrond verdwijnt.

  1. Maak oogcontact

Wat doen onzekere, nerveuze of angstige sprekers? Ze vermijden oogcontact met het publiek. En daardoor worden stressgevoelens eigenlijk alleen maar sterker. Door het publiek aan te kijken word je vanzelf rustiger. Op die manier maak je immers contact met hen en creëer je verbinding. Als je echt contact hebt, zie je ook mensen knikken, omdat ze zich aangesproken voelen als ze aangekeken worden en dat geeft ook vertrouwen. Automatisch ga je minder op jezelf (en dus op je angst) focussen, maar juist op de ander. Je spreektempo zal rustiger worden, je voelt je meer op je gemak en brengt je boodschap op een natuurlijke manier over.

  1. Het gaat niet om jou laat je ego thuis

Misschien wel de belangrijkste tip van allemaal: het gaat niet om jou. Het grote verschil tussen mensen met, en mensen zonder spreekangst is dat mensen met spreekangst op zichzelf gericht zijn. Zij vergroten zichzelf uit en voelen iedere hartslag, iedere zweetdruppel, iedere ademhaling. Mensen zonder spreekangst daarentegen zijn gericht op hun publiek. Zij zien hun optreden als een ontmoeting met mensen en daardoor zijn ze niet op zichzelf maar op hun toehoorders betrokken.

Dan tot slot nog een bonustip😉

Neem een tegenovergestelde emotie

Maak je boos. Wetenschappelijk gezien is angst een emotie en twee emoties kunnen niet tegelijkertijd naar buiten komen. Dus wanneer het je lukt je boos te maken, écht boos, dan maakt de angst laats voor boosheid. Voor anderen is de boosheid (meestal;-) niet zichtbaar, en zelf stop je de neerwaartse spiraal van angst. Beter is het nog om de adrenaline van de boosheid om te zetten in blijheid, dat zou natuurlijk helemaal fantastisch zijn.

En tot slot, relativeer!

Wat is nu het ergste wat je kan overkomen? Misschien dat er enkele mensen je presentatie toch niet zo heel interessant vonden. Nou, dan zou ik je adviseren om je direct aan te melden bij een van onze trainingen;-)) Maar ik zou vooral zeggen: daar ligt je publiek echt niet wakker van. Dat zijn ze na 10 minuten weer vergeten.

Tja, en wie weet sta jij dat straks ontspannen op steeds grotere podia het publiek enorm te verblijden met jouw presentaties!