Na-apen. Het klinkt alsof dat iets is wat een professional niet doet. Juist wel! Een geloofwaardige spreker boekt resultaat en je wordt geloofwaardiger als je je luisteraar nadoet. In deze blog leg ik uit wat de positieve effecten van na-apen zijn en hoe je het als instrument tijdens een presentatie kunt inzetten.

Effecten van na-apen

Talloze onderzoeken hebben aangetoond dat de positieve effecten van nadoen veroorzaakt wordt door een gevoel van overeenstemming met de ander. De luisteraar herkent zich in je. We vinden een ander leuker en overtuigender wanneer we het gevoel hebben dat diegene op ons lijkt. Dus imiteren maar! Dat zit al in de houdingen nabootsen. Zit je luisteraar bij een één-op-één gesprek met je benen over elkaar, ga dan ongemerkt ook zo zitten. Praat diegene zachtjes, pas je eigen geluid daar op aan. Pas zelfs je manier van praten er zoveel als mogelijk is op aan.

Jouw gedrag werkt spiegelend

Met een groter publiek kun je je luisteraar niet in die kleine gebaren nadoen, weet wel dat zij jouw onbewust ook kunnen nadoen. En als dat het geval is, heb je de controle over de groep. Als jij een stift pakt om iets op je flipover te schrijven en je publiek pakt een pen met aantekenblok weet je dat je goed bezig bent. Wil je wat rust inbouwen in de zaal, weet dan ook dat jouw gedrag spiegelend werkt. Ga zachter praten, kijk rond en laat stiltes vallen, straal hiermee je rust uit en voel dat het als een deken op je groep neerdaalt.

Imiteren als instrument

Dat imiteren gebeurt dus vaal al onbewust, maar als je overtuigend wil zijn, zet het dan subtiel in als instrument. Uit onderzoek is gebleken dat je resultaten daarmee positief beïnvloed worden. Serveersters die de woorden van de klanten letterlijk herhaalden, kregen 70% meer fooi dan serveersters die de bestelling van de klanten in hun eigen woorden samenvatten, bleek uit recent onderzoek van Baaren, Holland, Steenaert en Van Knippenberg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *