Niet alleen als politicus, spreker of verkoper ben je bezig met overtuigen; gedurende de dag zijn er meerdere momenten waarbij jouw gekozen woorden ertoe doen. Dat kan al een sms zijn naar iemand om door te geven dat je helaas niet kan komen dat feestje. Je tikt de woorden in, je schikt de woorden, leest ze nog eens en verandert hier en daar nog wat. Je kunt er soms wel een halfuur over doen, wat betekent dat het er toe doet hoe je de woorden geformuleerd hebt.

De kunst van het overtuigen, ook wel retorica genoemd, is iets wat je kunt leren. In dit topic laat ik je een techniek zien waardoor je kunt overtuigen met maar één woord of een paar woorden. Deze techniek heet framing. Je gebruikt specifieke taal om de juiste emoties en wereldbeelden aan te wakkeren, waardoor de boodschap aan overtuigingskracht wint. Een frame is een bundel van woorden waarvan een deel verborgen blijft en een ander deel naar voren wordt gebracht. Alles met het doel dat de luisteraar naar een andere interpretatie van eenzelfde werkelijkheid wordt gebracht. Je stuurt jouw luisteraar naar de interpretatie die jij voor ogen hebt.

Een mooi voorbeeld hiervan is het frame wat bedacht werd rondom het onderwerp ‘abortus’. De groep die tegen abortus was, bedacht het frame ‘pro-life’. Een goed bedacht frame; mensen gingen zich ongemakkelijk voelen. Alsof ze tegen het leven zouden zijn als ze geen bezwaar tegen abortus zouden hebben.

Een goed frame bestaat uit een aantal elementen die van belang zijn om na te gaan op welke manier je daar tegen zou kunnen verweren. Hoe meer je verzet, hoe krachtiger het frame wordt. Je wordt bevestigt in dat frame, doordat het bestreden wordt. Hoe vaker jij dus het frame van de ander woordelijk herhaalt, zet het zich vast in je gedachten en krijgt het een plek, precies wat degene wil die het frame bedacht.

Heel belangrijk is dat je niet ‘in het frame trapt’ van de ander. Denk aan politici in een debat, zij zullen echt alert moeten zijn dat zij niet gaan helpen het frame van de ander te gaan plaatsen. Het benoemen van islamisering, positief of negatief, dat doet er niet toe, is het beamen van het bestaan ervan. Dit realiseert Geert Wilders zich maar al te goed. Telkens als het woord valt, lacht hij in zijn vuistje.

Sterk is het wanneer het je lukt te reframen. Maar dat is niet eenvoudig. Een goed reframe naar aanleiding van het “abortusframe” was pro-choice. Ligt kort en plezierig in het gehoor en het was het enige juiste antwoord op ‘pro-life’. Het dilemma was op dat moment geneutraliseerd.

Wat betekent dit nu voor de praktijk? Bedenk welk frame past bij jouw boodschap en blijf daarbij. Neem de tijd in een gesprek en bedenk: wiens woorden gebruik ik nu, de mijne of die van de ander? Neem nooit zomaar termen over, want die kunnen onbewust een niet-bedoelde interpretatie veroorzaken. Investeer in een eigen boodschap en blijf die herhalen.

Bron:
taalstrategie.nl
Prof. dr. Eugène Sutorius

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *