Te vaak nog hoor ik mensen zeggen na een kort of lang betoog “ze zijn er blijkbaar nog niet aan toe”, of “ze hebben het niet begrepen”, of “ze staan niet open voor vernieuwing” . Toch moet ik de bal dan terugkaatsen. Je publiek begrijpt het namelijk altijd. Alleen misschien op een andere manier dan jij in gedachte had. En echt, je publiek staat zeker open voor vernieuwing, ook al weten ze dat zelf nog niet. Aan jou de taak om die weg open te breken.

Dus geen excuses meer!

Je zal je verhaal dus moeten aanpassen. Er bestaat namelijk geen inflexibel publiek, er bestaan alleen inflexibele sprekers (sorry;-) Als je luisteraar je verhaal anders geïnterpreteerd heeft dan jouw bedoeling was of ze gaan weg zonder iets te doen met je boodschap, dan sloot je verhaal dus niet voldoende aan en moet je het dus aanpassen. Jij bent de enige die verantwoordelijk is voor de interpretatie van jouw verhaal!

Leer het brein van je luisteraars kennen

Je verhaal aanpassen doe je niet vanuit jezelf, dat doe je vanuit je luisteraar. Wie is je publiek? Verdiep je in je publiek en leer hun brein kennen. Zoek hun pijnpunten, zoek hun frustraties en zoek waar ze blij van worden. Pas je verhaal aan aan hun actuele status.

Spreek de taal van je luisteraars

Daarnaast verdiep je je in welke vorm van informatieoverdracht bij ze past. Iedereen neemt namelijk op een andere manier informatie op en leert op een andere manier. Deze vormen van informatieprocessen zijn voor een groot deel te generaliseren. Er zijn namelijk mensen die visueel ingesteld zijn, er zijn mensen die auditief ingesteld zijn, anderen willen voelen/ervaren, en weer anderen leren in logische analyses. In je publiek zit een mix van deze voorkeuren. Vergroot je flexibiliteit door de taal van alle vier de systemen te kunnen spreken. Je zult echt merken dat mensen meer geïnteresseerd zijn in je verhaal en dat je betere aansluiting hebt. Dat vraagt best wel wat van je. Maar het is absoluut te leren.

Breng je doelgroep in kaart

In onze presentatietrainingen is dat een van de eerste stappen waar me mee aan de slag gaan: je doelgroep in kaart brengen. Deze trainingen geven we trouwens ook online. We noemen het online trainingen, en sommige deelnemers vragen zich dan aan de voorkant af of ze wel voldoende begeleiding krijgen: nou geloof me, we hebben zoveel contact dat we de deelnemers vaak nog beter leren kennen dan in een groepstraining. Klik op de link hieronder voor mee info! Deze training is tijdelijk met een fikse korting! Waarom een korting? Omdat de werkbladen net vernieuwd zijn en we jullie daar aan willen laten proeven!

Presenteren met impact

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *