Storytelling, hoe dan?

Je komt het te pas en te onpas tegen; storytelling. Maar wat is storytelling nu precies en wanneer zet je het in?

Storytelling (‘t woord zegt ’t al) is: verhalenkunst. Gewoon een goed verhaal vertellen. Niets meer en niet minder. Weliswaar wél met een ongelooflijke kracht. Zelf richt ik me vooral op storytelling binnen een presentatie. Om abstracte woorden context te geven.

Bij veel bedrijven waar ik kom, benaderen ze het eerst sceptisch; ‘de thema’s waar ik over moet presenteren met bijbehorende luisteraars zitten niet op verhaaltjes of sprookjes te wachten.’ ‘Eh, oké, wat versta jij onder een sprookje?’ En dan volgt er vaak een mooi gesprek.

Storytelling is verhalenkunst. Het geeft je de mogelijkheid om een abstract probleem in een context plaatsen. Een herkenbare context. Die context kun je vervolgens  zo schetsen dat een luisteraar graag blijft luisteren. (En daar hoef je eigenlijk niet eens zo’n goede spreker voor te zijn). Gewoon doordat je je zinnen met spanning weet op te bouwen, raakt de luisteraar geboeid. Je merkt meteen verschil; bij de ene presentatie houd je je aandacht erbij en bij de andere haak je af. Wanneer het makkelijk te volgen is, is er volgens een goed script gewerkt (noem het een filmscript).

Een voorbeeld:

Stel dat je als software engineer of data scientist het warehouse van het Kruidvat mag gaan optimaliseren. (het warehouse: daar waar mensen online hun bestellingen doen en daar waar werknemers met een grote winkelmand doorheen lopen om alle spullen te verzamelen die alle mensen op internet besteld hebben). Hoe kun je die route zo kort mogelijk maken voor de werknemers en hoe kan de winkelmand zo optimaal mogelijk gevuld worden?

De software engineer heeft extra handjes nodig om deze opdracht te realiseren en gaat studenten benaderen. Hij beschrijft de codes die geschreven moeten worden en vraagt om specifieke skills. Geen enkele student reageert op deze leuke klus. Die codes zijn te ingewikkeld naar hun idee, het baantje lonkt niet.

Totdat hij zijn vraag levend maakt. Hij beschrijft het warehouse met al zijn zintuigen. De student ziet zichzelf rondlopen met een enorme winkelmand en ziet/weet dat het sneller kan. Wíl vooral zelf nu ook dat het sneller kan. Tof om daar aan bij te dragen. En die codes? ‘Die leer ik wel! Daar zorg ik wel voor!’

De engineer mag ineens gaan kiezen welke student hij wil koppelen aan dit project. Een voor een zijn ze gemotiveerd.

Dus, Hoe koppel je mensen aan je project of aan je organisatie? Laat het tot leven komen door het verhaal te vertellen en niet met ingewikkelde skills of codes over wat ze moeten kunnen… nee, zorg dat je ze meeneemt in het verhaal, zodat ze het voor zich zien, het nut ervan inzien en graag meewerken! En dat is storytelling. No story? No glory.

Ook leren hoe je storytelling in je presentatie inbouwt? Volg dan deze training: http://parlante.nl/trainingen/unieketweedaagse/