Timing

Bij mij thuis speelt muziek een belangrijke rol. Bij mijn andere gezinsleden dan, want zelf ben ik niet gezegend met enige vorm van muzikaliteit. Sterker nog, de enige keer dat ik met vrienden een liedje opnam voor een vriendin die ging trouwen, en mijn man met zijn profi-opname set “iedereen wel een toonhoogte omhoog of omlaag kon trekken zodat niemand vals zou zingen” knipte mijn zangstem zonder pardon uit het geheel. “Het kon echt niet, Margot”. Dus… einde zingen, ik blijk beter te zijn in praten;-)

Maar, ik zit hier achter een groot instrument en het is niet het enige instrument hier in huis, en het is geen meubelstuk. Er wordt door manlief en kids iedere dag veelvuldig op gespeeld.

Waarom vertel ik dit nu, in onze gesprekken over onze passies merken wij altijd weer hoe dicht een sterk muziekstuk bij een impactvolle speech ligt. De drieslag waar ik een paar weken geleden over v(b)logte bestaat ook in de muziek. Maar ook intonatie, lengte, opbouw, sterke opening, oneliners, alles wat belangrijk is in een speech geldt ook voor een muziekstuk. Zo ook, timing. Wanneer laat je die noot horen, die niemand verwachtte, maar die jou wel raakt tot in je aderen en die dus voor de compleetheid zorgt.

In mijn trainingen wordt vaak aangegeven; ik vind timing lastig, de juiste timing voor een grapje of de timing voor het brengen van mijn kernboodschap, voor pauze. Timing is wel een erg moeilijk onderdeel. Zeker als je net begint met presenteren. Voor een goede timing hebt je rust in jezelf nodig. En vertrouwen in jezelf, lees blog ‘spreekangst’ om rustig te worden voor een presentatie.

En ik voeg daar zelfsdan altijd nog aan toe; zelfs de timing voor het moment van je presentatie heeft aandacht nodig. Ik benader in deze (v)blog timing binnen 4 verschillende thema’s.

#Stilte

Het op het juiste moment stilte laten vallen noemen we timing.

In iedere presentatie is het belangrijk rustmomenten in te lassen. Ten eerste om je eigen gedachten te ordenen, ten tweede omdat je publiek anders wordt overladen met informatie zonder dat ze de tijd krijgen om dit even laten bezinken.

Vóór je presentatie

De stilte begint al aan het begin van je presentatie. Het moment dat je begint te spreken moet goed getimed worden. Als je te vroeg begint en het is nog niet rustig in je hoofd en/of in de zaal, dan blijft het je hele presentatie onrustig. Het wordt dan moeilijk om de aandacht alsnog te krijgen van je publiek.

En tijdens je presentatie..

Vanaf het moment dat je begint te spreken bent jij de leider. Jij hebt de regie. Door tijdens je presentatie rustmomenten te creëren, stuur jij je publiek naar de belangrijke punten. Het beste is om stiltes in te zetten net voordat je iets belangrijks gaat zeggen, dan heb je de aandacht, dán maak je je punt, en na dat punt ben je ook weer even stil, want dan hebben mensen de tijd deze belangrijke boodschap te laten bezinken en tot zich te nemen. Kans dat ze het dan onthouden is vertienvoudigd.

Daarnaast kun je door die gecreëerde rustmomenten ook even focussen op je luisteraars. Is er nog voldoende aandacht of moet je ergens bijsturen?

#momentum

Het moment wanneer je je presentatie geeft noemen we ook timing

Wanneer geef je je presentatie? Einde van de dag? Begin van de dag? Wanneer je tijdens een congres aan het einde van de dag aan de beurt bent, weet dan dat de spanningsboog niet meer zo strak staat. Houd daar rekening mee met je inhoud of de vorm. Zorg dan bijvoorbeeld voor meer interactie. En als je echt een complex thema hebt waarbij focus nodig is, regel met de organisatie dat je eerder op de dag bent of vlak na een pauze. Dat is voor het succes van het event ook beter.

Mag je op een bruiloft spreken, houd dan ook rekening met de inhoud wanneer je tijdens de ceremonie spreekt, tijdens het diner of ’s avonds wanneer de gasten al een borreltje op hebben.

Wanneer je hier rekening mee houdt tijdens de voorbereiding, is de kans op een impactvol verhaal groter en ook je eigen gevoel van euforie achteraf.

#humor #grapjes

Bij het maken van grapjes is timing alles.

Een grapje werkt wanneer je ze ter plekke kan bedenken en wanneer ze aansluiten bij het moment. Vooral op onverwachte momenten krijg je de zaal goed aan het lachen. Maar de timing is cruciaal, je publiek moet wel in zijn voor een grapje. Het is lastig om dat moment aan te voelen wanneer het een serieuze bijeenkomst is met een kritisch of vermoeid publiek. Wanneer je dan een grapje maakt wat niet aankomt, is dat behoorlijk gênant. Deelnemers vragen me wel eens “kan ik niet beginnen met een grapje?” Dan is mijn reactie bijna altijd: “doe maar niet.” Want humor is het lastigste genre dat er bestaat, zeker als cabaretier niet je middle name is.

Ik zeg zeker niet dat je geen grapjes mag maken, maar beperk je zoveel mogelijk tot grappen die ter plekke in je opkomen. Vooraf bedachte grappen zijn vaak gekunsteld, de spontaniteit ontbreekt. Bij een spontane grap is de spreker zélf meestal ook verrast door zijn opmerking, wat de uitwerking van de grap ten goede komt. De spreker lacht zelf ook mee en zo hoort dat ook. Maar besef altijd dat je tijdens een presentatie voor een groter publiek staat. En dat de woorden die je daar spreekt een diepere impact hebben dan wat je in de kroeg vertelt. Wees dus tijdens een presentatie altijd voorzichtig met het soort grappen dat je maakt.

#inhoud

Timing m.b.t inhoud

Timing is belangrijk bij wánneer je wát vertelt. Wanneer je bijvoorbeeld naar een oplossing toe wil werken, start je met het benoemen van de pijnpunten. Niet te veel, niet te weinig. Voel aan wanneer je publiek toe is aan de oplossing. Timing. Wanneer een trouwambtenaar zijn toespraak naar een jawoord toe werkt, is die timing het mooist wanneer je de gasten hebt mee kunnen nemen in de hobbels die genomen zijn, de lastige tijden samen, de momenten van groei, uiteraard de gelukkige momenten; wanneer de trouwambtenaar met zijn woorden heeft laten voelen dat ze klaar zijn voor een volgende stap, dan is het zo’n logisch gevolg. De timing van de juiste anekdotes aan elkaar rijgen is storytelling.

#Beeld

Tenslotte is timing cruciaal wanneer je beeldmateriaal laat zien en op welke wijze. Een grote close-up foto na een toelichting heeft meer impact dan eerst de foto en zeker als de foto niet te gedetailleerde informatie geeft.

Timing is cruciaal. Ga daar niet te lichtvoetig mee om. Ga er ook niet gestrest mee om, want het is een onderdeel waar zelfs de beste sprekers in blijven leren.