Van complexe taal naar een lekker verhaal

“Uit onderzoek blijkt dat we beslissingen nemen op basis van emoties en dat we later ons kritische en rationele gedeelte van ons brein gebruiken om de argumentatie voor deze beslissingen erbij te zoeken. Door een verhaal te vertellen roep je vaak emoties op, welke dus kunnen helpen bij het nemen van beslissingen. Iets dat mist bij bijvoorbeeld zakelijke en rationele opsommingen van de gevonden verbanden in je data. Data-storytelling kan dus een manier zijn om je publiek te helpen beter te onthouden wat de conclusies zijn die je uit de data hebt kunnen halen en welke acties er genomen kunnen worden om met deze conclusies aan de slag te gaan.”

De uitdaging is hoe je van feiten en data tot een verhaal kan komen. We gaan in deze training aan de slag met een data-story. Hoe presenteer je resultaten vanuit datavisualisaties op een boeiende manier? We gaan dus niet leren hoe je duidelijke datavisualisaties maakt (hooguit wat tips hoe je een visualisatie ondersteunend kan zijn aan je kernboodschap); we gaan aan de slag met het overbrengen van de boodschap die ten grondslag ligt aan de visualisatie.

Wat komt er tijdens deze trainingsdag aan bod?

  • Wat zijn geschikte datavisualisaties om in te zetten bij je presentatie(s)?
  • Wat is de toegevoegde waarde van storytelling bij het presenteren van data?
  • Hoe breng je inzichten uit data over met behulp van een verhaal?
  • Hoe leid je de aandacht van je publiek naar de belangrijkste delen van jouw data?
  • Hoe kun je dat praktisch toepassen?
  • Hoe bouw je een storyline die past bij jou kernboodschap: (doelgroep bepalen, kernboodschap, logische opeenvolging van ups and downs, spanningopbouw)

De deelnemers zien in dat “een versimpelde boodschap die wél aankomt veel meer waard is dan een volledig onderbouwde boodschap die helemaal niet aankomt”.

Om te komen tot een goede storyline komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • De doelgroep aan wie je presenteert;
  • De kernboodschap: de data is altijd ondersteunend aan de boodschap, (maar je hebt de data uiteraard wel nodig om de boodschap over te kunnen brengen)’
  • Een logische opeenvolging van ups-and-downs.

Deze storyline gaan we praktisch en hands-on maken tijdens de training.

Resultaat

Aan het einde van de training:

  • Begrijpen de deelnemers het belang van de context en publiek;
  • Kunnen de deelnemers het juiste type van visualisatie voor de eigen situatie bepalen;
  • Herkennen ze en zijn ze in staat tot het elimineren van informatie die de kernboodschap vertroebelt (de rommel);
  • Weten zij hoe ze de aandacht van de luisteraars op de meest belangrijke delen van de gegevens kunnen vestigen;
  • Herkennen zij hoe de kracht van storytelling hen kan helpen de kernboodschap te laten resoneren bij hun doelgroep/luisteraars;
  • Hebben zij tools en handvatten om statistieken over te kunnen brengen die stakeholders in beweging brengen.

Voor wie?

Deze training is bestemd voor iedereen die binnen de organisatie betrokken is bij het presenteren van data (business intelligence specialisten, data scientists, business analisten en alle gebruikers van informatie).
De Masterclass is niet technisch van aard en gaat vooral over hoe je de data levend krijgt en welke datavisualisaties toepasbaar zijn in welke situatie.

Praktische details:

Groepstraining: Deze training is enkel te incompany te boeken, vanaf 6 personen.

Investering*: 1 dag: € 2.975

Voorkennis: Ervaring met het maken van datavisualisaties. Ter voorbereiding neem je een visualisatie mee, bij voorkeur één die je op korte termijn wil inzetten bij een presentatie.

*Tarieven zijn excl. 21% BTW en excl. accommodatie/arrangementskosten.