Masterclass Data-Story

Hoe oefen jij invloed uit op de beslissingen die genomen moeten worden?

“Uit onderzoek blijkt dat we beslissingen nemen op basis van emoties en dat we later ons kritische en rationele gedeelte van ons brein gebruiken om de argumentatie voor deze beslissingen erbij te zoeken. Door een verhaal te vertellen roep je vaak emoties op, welke dus kunnen helpen bij het nemen van beslissingen. Iets dat mist bij bijvoorbeeld zakelijke en rationele opsommingen van de gevonden verbanden in je data. Data-storytelling kan dus een manier zijn om je publiek te helpen beter te onthouden wat de conclusies zijn die je uit de data hebt kunnen halen en welke acties er genomen kunnen worden om met deze conclusies aan de slag te gaan.”

Al die data en al die informatie die in organisaties binnen handbereik zijn brengen ons zoveel inzichten. En deze inzichten geven ons heldere argumenten om beslissingen te kunnen nemen. Om strategie te kunnen bepalen. En het is altijd fijn als de beslissing die genomen wordt, díe beslissing is waar jíj achter staat. Hoe oefen je daar nu de juiste invloed op uit? Hoe kun je de data inzetten zodat je je luisteraars ‘stuurt’ naar ‘jouw richting’? Dat kun je doen door ervoor te zorgen dat de data (de cijfers en de feiten) gaan leven.

De uitdaging is hoe je van feiten en data tot een verhaal kan komen. We gaan in deze Masterclass dus aan de slag met een Data-Story.

Wat komt er tijdens de Masterclass aan bod?

  • Wat zijn geschikte datavisualisaties om in te zetten bij presentaties?
  • Wat is de toegevoegde waarde van storytelling bij het presenteren van data?
  • Hoe breng je inzichten uit data over met behulp van een verhaal?
  • Hoe leid je de aandacht van je publiek naar de belangrijkste delen van jouw data?
  • Hoe kun je dat praktisch toepassen?
  • Hoe bouw je een storyline die past bij jou kernboodschap: (doelgroep bepalen, kernboodschap, logische opeenvolging van ups and downs, spanningopbouw)

De deelnemers zien in dat “een versimpelde boodschap die wél aankomt veel meer waard is dan een volledig onderbouwde boodschap die helemaal niet aankomt”.

Resultaat

Aan het einde van de Masterclass:

  • Begrijpen je het belang van de context en publiek;
  • Kun je het juiste type van visualisatie voor je eigen situatie bepalen;
  • Herken je en ben je in staat tot het elimineren van informatie die de kernboodschap vertroebelt (de rommel);
  • Weet je hoe je de aandacht van de luisteraars op de meest belangrijke delen van de gegevens kunt vestigen;
  • Herken je hoe de kracht van storytelling je kan helpen de kernboodschap te laten resoneren bij je doelgroep;
  • Heb je tools en handvatten om statistieken over te kunnen brengen die anderen  in beweging kunnen brengen.

Wil je ook weten hoe je datavisualisaties omzet in een data-story? Schrijf je dan in voor deze Masterclass op Maandag 20 januari 2010. Duurt je dat te lang? Vul dan onderstaand invulveld in en vraag een Masterclass op maat voor je bedrijf aan.

Voor wie?

Deze Masterclass is bestemd voor iedereen die binnen de organisatie betrokken is bij het presenteren van data (business intelligence specialisten, data scientists, business analisten en alle gebruikers van informatie).
De Masterclass is niet technisch van aard en gaat vooral over hoe je de data levend krijgt en welke datavisualisaties toepasbaar zijn in welke situatie.

Praktische details:

Datum en tijd: Maandag 20 januari 2019, 15.00 – 17.00 uur

Locatie: Trainingslocatie Eindhoven

Kosten: € 49,00 p.p.

Koop hier direct je ticket! Laat wel even je naam en mailadres achter, zodat we alle deelnemers kunnen registreren en je van eventuele wijzigingen op de hoogte kunnen houden.

Het is uiteraard mogelijk een factuur te ontvangen; noteer dat a.u.b. in het opmerkingenveld.

Naam

E-mail

Datum

Vraag of Opmerking