Ga wijs op reis.
De nieuwe slogan van het kabinet. Na ‘intelligente lockdown’ en ‘alleen samen krijgen we corona onder controle’ zijn het zinnen die we inmiddels kunnen dromen. Ze zijn helder en duidelijk zijn en we weten wat we ermee moeten doen. We voelen ons erdoor aangesproken. De kracht van een goede slogan.
Presentaties hebben meer impact met een slogan die helder is en die gerefereerd wordt aan je boodschap. Een slogan die we onthouden.
Belangrijk bij het bedenken van je slogan: let op welke richting je onze gedachten op wil sturen. ‘Samen krijgen we corona onder controle’ is bewust gekozen om een beheerste, menselijke en rustige strategie te volgen. Heel anders dan in sommige andere landen: ‘War on Corona’, welke een heel andere emotie achterlaat. Rutte heeft deze oorlogsretoriek vanaf het begin gemeden. Bewust. Hij volgt een andere strategie; een minder autoritaire strategie en eentje waarbij hij de verantwoordelijkheid bij het volk wil leggen.
Dus;
- laat je slogan aansluiten bij je communicatiestrategie;
- zorg voor een lekker ritme;
- kies voor kort (en krachtig) zodat je ‘m kan onthouden.
Er zit overigens wel een gevaar in de verwoording van onze Nederlandse coronaslogan, want als je de tekst groot achter je neerzet, staat er al snel: ‘samen krijgen we corona’ zie foto:
In onze trainingen besteden we altijd aandacht aan de onderliggende communicatiestrategie. Wat wil je met je presentatie bereiken? Kies je woorden bewust zodat ze aansluiten en jij het juiste effect bereikt. Sluit eens aan bij een van onze trainingen en leer Presenteren met Impact.