Ken je dat? Iemand vertelt enthousiast, ontspannen, alles is goed verstaanbaar, staat stevig en toch kun je je aandacht niet vasthouden bij wat diegene aan het vertellen is.

Zo had ik dat laatst tijdens een trainingsdag; de groep reageerde enthousiast: ‘heel goed, goed gepresenteerd’, en qua voordracht klopte dat ook zeker, maar op mijn vraag wat ze nu moesten doen toen hij zijn presentatie eindigde met ‘ga nu aan de slag’, wist niemand het antwoord. Tja, waarmee aan de slag eigenlijk?

Als je call to action niet overgekomen is, kun je dan wel spreken van goede communicatie? Of van een sterke presentatie?

T zat ‘m bij deze deelnemer in de woord- en zinskeuze, die was veel te algemeen en niet concreet genoeg. T zat ‘m er ook in dat hij niet snel genoeg to the point kwam. Bij te abstract taalgebruik haken luisteraars af. Bij te abstract taalgebruik haken luisteraars af. Willen ze (en kunnen ze) niet meer verder luisteren. Jammer en zonde van ieders tijd (ook die van jou).

Dus start met je kernboodschap en spreek in korte, concrete zinnen.

Buig zinnen als “Hamburg is de Europese recordhouder op het gebied van het aantal bruggen” om in “Hamburg is de stad met de meeste bruggen van Europa”

Naast dat het lekkerder klinkt is het ook bewezen dat concrete zinnen meer geloofwaardigheid uitstralen.

Een zin als “voor de kwetsbare groepen is dat lastig” is te algemeen. Benoem de kwetsbare groep; en vertel wat precies lastig is.

Soms zit ’t in heel kleine aanpassingen, waardoor je je presentatie/communicatie heel snel kan verbeteren!

#parlante #communicatie #presentatie #inhoud #abstract #concreet #algemeentaalgebruik #algemeen #taal #geloofwaardigheid #kernboodschap